Breaking News
Home / Όμηρος Ερμείδης / Οι εορτές των πρώτων ημερών του Ιανουαρίου στην αρχαιότητα και τον Χριστιανισμό του Ομήρου Ερμείδου

Οι εορτές των πρώτων ημερών του Ιανουαρίου στην αρχαιότητα και τον Χριστιανισμό του Ομήρου Ερμείδου

Οι εορτές των πρώτων ημερών του Ιανουαρίου στην αρχαιότητα και τον Χριστιανισμό του Ομήρου Ερμείδου

Ελληνική μυθολογία, προκατακλυσμιαία ιστορία

Η εορτή της φυγής του παλαιού χρόνου και ο ερχομός του νέου

Στη Ρώμη εορτάζετο μεταξύ 17-23 Δεκεμβρίου, τα Σατουρνάλια, προς τιμή του θεού Saturnus [Κρόνου].Σ’ αυτό το χρονικό διάστημα, γίνονταν συμπόσια, ανταλλάσσονταν δώρα, διεκόπτοντο οι δίκες, τα μαθήματα και οι πολεμικές επιχειρήσεις. Ακολουθούσε τις 25 Δεκεμβρίου, η εορτή του χειμερινού ηλιοστασίου, τα Μπρουμάλια [«dies brevissima = η μικρότερη ημέρα του έτους]. Η εορτή αυτή συνδυάζετο με τα ελληνικά Κρόνια.

Η εορτή των Κρονίων της αρχαίας Ελλάδος, ήτο μια εορτή της συγκομιδής που εγίνετο τις 12 του Εκατομβαιώνος, πρώτου μήνα του έτους, [κάποιων ελληνικών πόλεων – γιατί δεν είχαν όμως την ίδια Πρωτοχρονιά] δηλαδή «διαβατηρίου» μήνα ή πρώτου μήνα του νέου χρόνου, όπως η Πρωτοχρονιά σήμερα ― ότι δηλαδή κατ’ αυτή ο παλιός χρόνος έπρεπε να εγκαταλείψει τη θέση του στον καινούργιο, αποδεσμεύοντας τους ανυπότακτες δυνάμεις της φύσεως, που έπρεπε να δεσμευτούν και πάλιν για να εξακολουθήσουν να υπηρετούν σαν υποτακτικοί τον άνθρωπο, για να συνεχίσει ο καινούργιος χρόνος την κανονική του πορεία. Ο Κρόνος είναι «γέρος» με άσπρα γένια και μαλλιά, όπως παριστάνεται σε ανάγλυφες παραστάσεις.

Χριστιανική ιστορία

Η εορτή της φυγής του παλαιού χρόνου και ο ερχομός του νέου [31 Δεκεμβρίου  1 Ιανουαρίου]

Η παράδοσή μας αναφέρει πως ο Χρόνος, ο παλαιός χρόνος είναι ένας «γέρος» με άσπρα γένια και φεύγει όπως και έρχεται ο άλλος χρόνος πάλι όμως γέρος με άσπρα γένια και μαλλιά. Και όλα αυτά την Πρωτοχρονιά.

Ελληνική μυθολογία, προκατακλυσμιαία ιστορία

Η εορτή των Καλλυντηρίων, των Πλυντηρίων ή των Θεοξενίων, των Δελφικών, των Θεοφανίων [μινωϊκά] ή των Θεοφάνιων

Τα «Καλλυντήρια» και τα «Πλυντήρια» ήσαν αθηναϊκές εορτές προς τιμή της Πολιάδος Αθηνάς. Ετελούντο η μεν πρώτη την 19η του Θαργηλιώνος όπου το τυπικό περιελάμβανε τον φυσικό και τελετουργικό καθαρισμό  του Παρθενώνος. Η δε Δευτέρα κατά την 25η του μηνός Θαργηλιώνος τις καθαρισμό των ενδυμάτων του αρχαίου ξοάνου της Πολιάδος Αθηνάς. Θρησκευτές από το γένος των Πραξιεργηδών παραλάμβαναν το αρχαίο ξόανο της Πολιάδος Αθηνάς σε πέπλο περιτυλιγμένο όπου και έφεραν μυστηριωδώς  εις το Φάληρο όπου και το έπλεναν εις την θάλασσα, ενώ εις την πόλη έπαυε πάσα εργασία.

Επίσης υπήρχαν τα «Θεοφάνια», εορτή εις τους Δελφούς όπου εδεικνύοντο εις τον λαό οι εικόνες των Θεών, ήτο η επανεμφάνιση των Θεών εις τους ανθρώπους.

Η εορτή των Θεοξενίων, των Δελφικών, των Θεοφανίων [μινωϊκά] ή των Θεοφάνιων.

Η εορτή αυτή με τις ανωτέρω ονομασίες ετελείτο σε πολλές πόλεις της Ελλάδος. Η σπουδαιοτέρα ήτο εις τους Δελφούς προς τιμή του Θεοφανίου Απόλλωνος, την Πελλήνη της Αχαΐας προς τιμήν του Θεοξενίου Απόλλωνος και Ερμού και εις τον Ακράγαντα και Πάρο προς τιμήν των Διοσκούρων.

Κατ΄ αυτήν επιστεύετο ότι ο Θεός τις τιμήν του οποίου εγίνετο η εορτή επανεμφανίζετο και καλούσε εις αυτήν και τους Θεούς.

Επίσης ήτο εορτή της μινωϊκής Κρήτης με την Μεγάλη Θεά να εμφανίζεται με την μορφή περιστεράς.

Χριστιανική ιστορία

Η εορτή των Θεοφανείων ή Επιφανείων ή η Επιφάνιος Ημέρα [6 Ιανουαρίου]

  Είναι μία αρχαιοτάτη εορτή και εκ των μεγαλυτέρων εορτών του Χριστιανισμού. Αρχικά ήτο συνδεδεμένη μετά των Χριστουγέννων και σήμαινε την εμφάνιση εις τον κόσμο του Σωτήρος Ιησού Χριστού ως Υιού του Θεού.

Ενώ κατά την στιγμή της βαπτίσεως του κατήλθε εξ ουρανού εις αυτόν το Πνεύμα το άγιο υπό μορφής λευκής περιστεράς και ακούσθηκε φωνή από τον ουρανό να λέγει ότι : «Τις είναι ο Υιός του Θεού ο αγαπητός τον οποίο έστελλε εις την γη για να σώσει τον κόσμο».

Δηλαδή είναι εορτή στην μνήμη της βαπτίσεως του Ιησού από τον Ιωάννη στον Ιορδάνη ποταμό ενώ περιστέρι ήτο πάνω από το κεφάλι τους για τον αγιασμό των υδάτων.

Ετελείτο κατ’ αρχάς την 10η  και μετά την 6ην Ιανουαρίου. [Κλήμης Αλεξανδρεύς από το βιβλίο του Στρωματείς, Βιβλίο Α] εις την  Ανατολική Εκκλησία. Εις δε την Δυτική Εκκλησία κατά τον Γρηγόριο Νανζιανζηνό εις τον λογ. 39 Αστερίου Αμας.Λογ., εις την εορτή των Καλενδών. Εις την Δύση εμφανίζεται κατά τον Δ΄ αιώνα.

Τα Θεοφάνεια βαπτίζονται τα νερά και φωτίζονται από τον αγιασμό τα σπαρτά, τα δένδρα, τα ζώα, τα σπίτια, τα μαντριά και μαζί με αυτά και όλοι οι αέρηδες. Μέχρι το τέλος του 4ου μ.Χ. αιώνος η γέννηση και η βάπτιση του Ιησού εορτάζετο την ίδια ημέρα. Τα Φώτα δεν ήτο μόνο μέρα καθάρσεως και εξαγνισμού, για τον λαό, μα και, μέρα επιδείξεως μόδας και επινοήσεως πλεχτών, κεντημάτων και υφαντών, όπου οι γυναίκες όλα τα έφτιαχναν με τα χέρια τις βάζοντας νου και καρδιά για να παρουσιάσουν κάτι το πρωτόφαντο. Έτσι δεν ήτο μόνο μια ημέρα καθάρσεως και εξαγνισμού των ανθρώπων, αλλά και ξανανεώματος τις φύσεως και τις ζωής, που με το πέσιμο του Σταυρού στο νερό, όλα τα νερά παίρνουν καθαρτικές και εξυγιαντικές ικανότητες. Και ιδιαίτερα τα νερά τις θαλάσσης, που αγκαλιάζουν όλο τον πλανήτη. Ο λαός πίστευε και πιστεύει ακόμα, πως με το πέρασμα του χρόνου, όλα τα πράγματα και αυτά ακόμα τα ιερά, τις  εικόνες της εκκλησίας, χάνουν την αρχική τους δύναμη και την αξία τους και μόνο με τον αγιασμό των Φώτων και τον αγιασμό εκείνης της ημέρας την ξαναβρίσκουν και την αποκτούν. Η πίστη αυτή και η δοξασία του λαού μας για το ξανάνιωμα της ζωής, οδήγησε τους ανθρώπους της υπαίθρου στην ανάγκη να πλένουν και να καθαρίζουν τις εικόνες της εκκλησίας και του σπιτιού τα φώτα, δίνοντας σε αυτές καινούργια δύναμη και νέο ξανάνιωμα για την καινούργια χρονιά.

Ελληνική μυθολογία, προκατακλυσμιαία ιστορία

Η εορτή των Υδάτων την 7η Ιανουαρίου

Η Εορτή των υδάτων ήτο 7 Ιανουαρίου. Επίσης ήτο τα γενέθλια του Απόλλωνος.

«Ηρωολόγιον Αγιολόγιον» το διάβα των ηρώων εις τον Χριστιανισμό μέρος α – 1998 εκδόσεις Γεωργιάδης

«Αναμνήσεις από το μέλλον», υπότιτλος Ηρωολόγιον Αγιολόγιον μέρος β – υπό έκδοση αρχές του 2019

Facebook Comments

Check Also

Το ιερό έλατο στην αρχαιότητα και τον Χριστιανισμό του Όμηρου Ερμείδη

Το ιερό έλατο στην αρχαιότητα και τον Χριστιανισμό του Όμηρου Ερμείδη Ελληνική μυθολογία, προκατακλυσμιαία ιστορία …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.